AKTUELT

Sammen tar Ida Marie Olsen (33) og Kjetil Orebråten (39) utfordringen med å overta Hønefoss Glass-Service. Foto: William Sandberg-Huseby

Generasjonsskifte i tradisjonsrik glassmesterbedrift

Generasjonsskifte i tradisjonsrik glassmesterbedrift

Per Arne Olsen (67) har lenge ønsket å trappe ned. Nå er Ida Marie Olsen (33) og Kjetil Orebråten (39) klare til å overta Hønefoss Glass-Service AS.

Tekst: Therese Myklebust

Bedriften, som feirer 40-års jubileum i år, har 5 ansatte og er medlem av landets største bilglasskjede, Riis Bilglass.

Inntil nylig har Per Arne Olsen (67) vært både eier og daglig leder. Nå har datteren hans, Ida Marie Olsen, kjøpt seg opp i selskapet sammen med kollega Kjetil Orebråten. I løpet av en 5-års periode er det meningen at de skal overta resten.

– Per Arne er veldig klar for å kunne drive med sine private prosjekter og jeg som datter unner han å få mere fritid. Samtidig forsvinner en erfaren fagmann som ikke er lett å erstatte, kommenterer Ida Marie.

Selv om hun har tilbragt mye tid i bedriften og jobbet der i enkelte perioder, valgte hun å ta fagbrev som CNC-operatør. Senere har hun videreutdannet seg til teknisk fagskoleingeniør.

Hun hadde i utgangspunktet ikke tenkt å følge i farens fotspor. I 2021 var hun godt etablert med jobb på ELKOs fabrikk i Åmot da bedriften flyttet produksjonen og distribusjonen ut av Norge. Alt var stengt ned på grunn av covid, og det var ikke enkelt å få seg ny jobb.

– Hva har jeg å tape på å prøve meg i Hønefoss Glass-Service? Kanskje Kjetil og jeg kan kjøpe oss inn og overta etter hvert tenkte jeg, og så ringte jeg fatter´n, sier Ida Marie.

Kort tid etter tok hun og Kjetil Orebråten et møte og ble enige om at de ønsket å kjøpe seg inn i bedriften.

Foto av Ida Marie Olsen, Per Arne Olsen og Kjetil Orebråten

Per Arne Olsen skal bidra med sin faglige tyngde og erfaring en stund til, men takket være Ida Marie Olsen og Kjetil Orebråten kan han etter hvert trappe ned og bli pensjonist. Foto: William Sandberg-Huseby

Per Arne hadde prøvd å selge firmaet en stund, men var ikke helt fornøyd med tilbudene som dukket opp. Allerede i 2017, da han kjøpte opp Jevnaker Glass-Service, så han seg om etter en ny daglig leder for å frigjøre arbeidstiden som gikk med til administrasjon.

Avtalen kom på plass, og Ida ble ansatt med tanke på å jobbe mye med det administrative.

Gode rutiner

Ida Marie er et ordensmenneske som liker å ha alt på stell. Hun er opptatt av å følge krav og regler, og at ting settes i system.

– Det gjør at ting blir enklere for alle på sikt. Jeg liker å ha oversikt slik at jeg vet at alt er riktig ifølge lover og regler, kommenterer hun.

Hun har ingen ledererfaring fra tidligere, og synes det er både gøy og litt skummelt.

– Jeg er opptatt av at alle våre dyktige ansatte bidrar til å gjøre meg til en god leder gjennom tilbakemeldinger og dialog. De er de som utvikler meg. Kjetil og jeg samarbeider også godt, og tar mange av beslutningene i fellesskap, sier hun.

Det er ikke alltid hun har tid til å høre hva Kjetil mener.

– Vi skal feire bedriftens 40-års jubileum på Wallmanns i november. Der måtte jeg faktisk ta en liten sjefsavgjørelse siden billettene fløy av gårde. Vi gleder oss til å feire sammen med våre kollegaer og de som har vært viktige støtte spillere for oss gjennom mange år, sier hun.

Satser på kunnskap

Bedriften har vært medlem av Glass og Fasadeforeningen (GF) i alle år. Faglig trygget er viktig, og de har høy kompetanse som sitt varemerke.

De er også godkjent opplæringsbedrift og de har mange lærlinger opp gjennom tiden. Flere av de ansatte har også tatt fagbrev som praksiskandidater.

Kjetil Orebråten startet selv som lærling i Hønefoss Glass-Service.

– Jeg begynte jo i 2001. Etter fagbrevet var jeg borte i nesten to år, forteller han.

I 2006 kom han tilbake til bedriften, og tok mesterbrev i 2018. Han har lang erfaring fra verkstedet men nå jobber han mest med bilglass.

– Vi har et godt samarbeid med Hønefoss Videregående skole. De sender oss elever på utplassering. Dermed får de unge sett om de trives med både yrket og med oss, og vi får sett om dette er personer som kan fungere som lærlinger hos oss, noe mange av dem har gjort, sier Per Arne Olsen.

Allerede på mandag kommer det en ny kandidat som skal få prøve seg i bedriften med tanke på videre lærlingplass. Den forrige lærlingen, Hermann Boye Halvorsen, har akkurat fått fagbrev i glassfaget.

Egentlig trenger de en ny bilglassmontør også, men dette er det ikke lett å få tak i. Aktuelle kandidater forsvinner til Oslo-området da lønnsnivået der er høyere.

Ida Marie Olsen har et ønske om å ta fagbrev i glassfaget etter hvert.

I mange år har det vært snakk om å utvide lokalene. Forholdene ligger til rette for dette, men tiden har ikke vært inne ennå. Ida Marie har en drøm om å få inn en egen poleringsmaskin.

– Det blir litt som å komme hjem for meg. Da kan jeg bruke noe av det jeg er god på, ler hun.

Foto av Kjetil Orebråten

Det er mye å gjøre, og Kjetil Orebråten har hektiske dager på bilglass-avdelingen. Foto: William Sandberg-Huseby

I mellomtiden er det nok å henge fingrene i. Det kommer stadig nye kunder innom, og på både bygningsglass og bilglass er det hektisk.

– Vi er veldig glade for å være en del av Riis Bilglass. Vi har faktisk vært med helt fra starten. Spesielt om vinteren er dette en god og stabil inntektskilde, forteller hun.

Miljø i fokus

Som medlem av Riis Bilglass står miljø høyt i fokus, og Ida Marie har fullført prosessen med å bli Miljøfyrtårn.

– Vi synes det er viktig med fokus på miljø og bærekraft, men jeg skulle ønske forholdene lå bedre til rette for å gjenvinne isolerglass. Dagens system er for arbeids- og plasskrevende, og dette må vi finne løsninger på. Bilrutene, derimot, er det bare å hive oppi returcontaineren med sensorfester og alt.

Foto av Ida Marie Olsen

Bedriften er Miljøfyrtårn, og glassene som havner i denne containeren sendes Glava til gjenvinning. Foto: William Sandberg-Huseby

Hun har tatt kontakt med både GF og Norsk Gjenvinning for å etterlyse løsninger som gjør gjenvinning av isolerglass enklere og mindre kostnadskrevende for bedriftene.

– GF har inngått en avtale med Norsk Gjenvinning som skal legge til rette for økt gjenvinning av bygningsglass. Vi håper at vi skal klare å finne et system som forenkler prosessen, sier Per Henning Graff, faglig leder i Glass og Fasadeforeningen.

Fakta om Hønefoss Glass-Service AS

  • Etablert som personlig selskap av Per Arne Olsen i 1983, omgjort til aksjeselskap i 1987
  • Medlem av Riis Bilglass
  • Leverer og monterer bilglass, interiørglass, speil, kittvinduer, baderomsglass og rekkverk, til både offentlige bygg, næringsbygg og privatboliger
  • Omsetningen i 2022 var i underkant av 10 millioner kroner.

Siste saker fra nyhetsrommet

Foto av Pilkington glassfakta 2024©Pilkington
Foto av Harald Aase

Harald Aase
Kommunikasjonsrådgiver

e-post: aase@gffn.no
tlf: + 47 950 84 298