AKTUELT

Partner og medgründer Einar Bjerkelund, innkjøp- og logistikksjef Therese Haugen og daglig leder Bjørn Myhre Nilsen driver Smart Rekkverk AS. Portalen for bestilling av glassrekkverk har 300 unike daglige brukere. Foto: Privat

Smarte salg av glassrekkverk

Drømmen om å utvikle en digital plattform for bestilling av glassrekkverk var foranledningen for etableringen av Smart Rekkverk AS i 2019. – Våre kunder kan enkelt bestille sine glassrekkverk i vår nettbutikk, sier gründerne Bjørn Myhre Nilsen og Einar Bjerkelund.

Drømmen om å utvikle en digital plattform for bestilling av glassrekkverk var foranledningen for etableringen av Smart Rekkverk AS i 2019.

– Våre kunder kan enkelt bestille sine glassrekkverk i vår nettbutikk, sier gründerne Bjørn Myhre Nilsen og Einar Bjerkelund.

I havet av nettbutikker finner vi forhandlere for de fleste typer byggevarer, inkludert glassrekkverk.

Forbrukere kan oppgi mål, velge komponenter og motta fiks ferdige tilbud rett i innboksen, eller som en forhåndsbetalt pakke levert rett på døra. Glassrekkverk omsettes altså i stort omfang via ulike nettkanaler.

Smart Rekkverk AS, Glass og Fasadeforeningens ferskeste medlemsbedrift, lanserte sin nettbutikk i mai 2020.

Selskapet solgte 1,5 kilometer med rekkverk og omsatte for nesten 5 millioner kroner i løpet de følgende åtte månedene.

Enkelt men seriøst

– Vår visjon var å skape en digital plattform som skal forenkle og automatisere bestilling av glassrekkverk. Både for private, og for proffkunder. Vi har hele veien vært bevisst på at kundene skal handle hos oss først og fremst fordi våre rekkverk er testet og godkjent, i henhold til norske standarder, og innfrir alle krav i byggeforskrifter og -regler. Samtidig er vi opptatt av å levere produkter med høy grad av innovasjon og funksjonell kvalitet, sier Bjørn Myhre Nilsen.

Partner Einar Bjerkelund har bakgrunn fra markedsførings- og salgsledelse.

– Jeg har et brennende engasjement for salg og digitalisering. Men i en digital verden er det spesielt viktig å huske på at vi også skal gi gode kundeopplevelser. Vi skal opptre seriøst i alle deler av prosessen, og fremstå som en kvalitetsleverandør. Det understreker vi ved å bli med i det faglige fellesskapet Glass og Fasadeforeningen representerer, sier Einar Bjerkelund.

Q-railing forhandler

Smart Rekkverk har valgt å forhandle produkter kun fra én systemleverandør.

– Valg av leverandør ble en viktig del av etableringen. Utviklingen av programvaren har krevd betydelige investeringer og arbeidsmengde. Q-railing har vært en veldig konstruktiv samarbeidspartner hele veien, og vi er utrolig stolte av å kunne forhandle deres produkter. Q-railing tilbyr markedsledende kvalitetsprodukter med et lekkert design og dermed ble alle våre kriterier for valg av partner innfridd, sier Nilsen.

God respons

Smart Rekkverks nettportal registrerer nå i gjennomsnitt 300 unike brukere, og genererer 100 tilbud, hver dag. Databasen har allerede registrert over 2.000 prosjekter i ulike omfang. 95% av omsetning kommer via bestillingsportalen.

– Kun en liten del av disse gir et raskt salg. Glassrekkverk er kapitalvare, og mange kunder bruker lang beslutningstid. Samt at noen benytter vår programvare til å hente pris flere steder. Vår fordel er uansett at bestillingsportalen gir kundene en mulighet til å få et tilbud på en effektiv måte. Behovet for en enkel måte å bestille glassrekkverk gjelder også for proffkundene. Derfor har vi samtidig utviklet en parallell løsning for proffmarkedet. Den har vi kalt smartR.

– Ved bruk av løsningen smartR får bedriftskunder tilgang til et salg- og prosjekteringsverktøy som til enhver tid gir dem oversikt over status i prosjektene, sende tilbud til kunder, ha nødvendig dokumentasjon tilgjengelig og ikke minst kunne sikre lønnsomhet i prosjektet. Vi skal altså sørge for å gjøre det enkelt for bedrifter og det norske folk å bestille glassrekkverk, mener Bjørn Myhre Nilsen.

Siste saker fra nyhetsrommet

Foto av Bjørn Glenn Hansen©Adam_Stirling/Member Media
foto av Finn Sivertsen©Mads Jensaas
bransjeregisteret 2018. Illustrasjon.
Harald Aase. Foto: ©Adam Stirling

Harald Aase
Kommunikasjonsrådgiver

e-post: aase@gffn.no
tlf: + 47 950 84 298

Abonner på vårt nyhetsbrev

Få det siste fra glass- og fasadebransjen rett i innboksen.