AKTUELT

Kunstner Rigmor Bové fremhevet betydningen av godt håndverk for å fremme glasskunsten. Norsk Kunstglass AS, her ved Terje Østli og Tone Stensrud, fikk rosende omtale for mange prosjekter. Utførelsen av glassmaleriene i Margaretakyrkan i Oslo ble spesielt trukket frem. Foto: Harald Aase

Kunsthåndverk løftet frem på seminar

Forsvarsbygg, Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) og Emmanuel Vigelands museum inviterte til seminar om Glassmalerier. – Fantastisk at vårt spesialområde blir løfte frem på denne måten, sier Tone Stensrud og Terje Østli i Norsk Kunstglass AS.

Glassmaleriet «Rosevinduet» i Olav Vs hall på Akershus Slott er rehabilitert. Foranledningen for seminaret var dermed gitt.

Glassmalerivinduet fra 1920 er hovedverket i Emanuel Vigelands produksjon. Det fikk store skader i Filipstad-ulykken under 2. verdenskrig. 1200 tonn militært sprengstoff eksploderte i forbindelse med lossing av D/S Selma, og kun 81 felter med blyglass var intakte etter eksplosjonen.

I 2003 fant man originaltegningene til vinduet på loftet i Emanuel Vigelands museum, og dette muliggjorde en rekonstruksjon.

Foto av Rosevinduet

Det øverste motivet i Rosevinduet er av Jomfru Maria, deretter helgener fra Trondheim, Oslo, Stavanger og Bergen, og til slutt helgener fra Orkenøyene og Island. I tillegg er det bilder av 8 små fabeldyr og 64 små røde felt. Foto: Therese Myklebust

Restaureringsprosjektet er støttet av Sparebankstiftelsen DNB gjennom satsningen Håndverksløftet som skal fremme tradisjonshåndverk i Norge. Glassarbeidene er utført av Peters Glassmalerei i Tyskland, som har vært hovedentreprenør sammen med Nüthen Bau und Denkmal.

Hentet samme type glass

Emanuel Vigeland hentet glass fra Glasshütte Lamberts i Waldsassen som produserer antikkglass. Under restaureringsarbeidet fikk man derfor mulighet til å plukke farger og antikkglass identiske med glassene Vigeland brukte.

En av de som var med på denne prosessen var arkitektonisk glassdesigner Sigrid Blekastad. I tillegg til å være konsulent har hun også vært en av drivkreftene bak restaureringen.

Hun er en av få glassmalere i Norge, og utdannet seg i blyglassfaget i England. Hun har også jobbet innovativt med glassdesignen, og forsket på de estetiske egenskapene til solcellematerialer og integrering av disse i utsmykninger i glass og autonome solcellepaneler (Building-integrated photovoltaics; BIPV).

– Prosjektet med å få rekonstruert rosevinduet har jeg jobbet med i mange år nå. Jeg har gjort det fordi jeg synes det er viktig å få fremmet håndverket, få fremmet kunstformen og få fremmet Emanuel Vigeland. Med rosevinduet har glassmaleriet i Norge fått et stort løft, uttaler Blekastad.

Seminarets program var tett knyttet opp imot historien og den faglige utførelsen av restaureringsarbeidet. Men andre relevante temaer om både kunsten og håndverket ble presentert. Ikke minst var det en solid porsjon som handlet om å bevare gamle håndverkstradisjoner og virkemidler for å sikre rekruttering til blyglassfaget.

Håndverkere på plass

Flere ansatte i våre medlemsbedrifter var på plass i Akershus.

Foto av Even og Anette Muldal

Even og Anette Muldal. Foto: Harald Aase

Even og Anette Muldal har vært med på en rekke kunstprosjekter. Da Håkon Bleken skulle fortelle hele bibelhistorien gjennom 96 glassmalerier i Spjelkavik Kirke var Muldalparet med å overføre kunsten til glasset og installere kunstglasset. Den gang som medarbeidere i Græsdal Glass.

I dag driver de Morad Vest i Ålesund. Bedriften har spesialisert seg på restaurering og rehabilitering.

Foto av Jan Øyvind Drtina og Inger Lise Tollefsen

Jan Øyvind Drtina og Inger Lise Tollefsen. Foto: Harald Aase

Jan Øyvind Drtina og Inger Lise Tollefsen fra Tønsberg Glassliperi & Speilfabrikk kunne se at flere av deres prosjekter ble nevnt i kunsthistoriker Elisabeth Andersens foredrag «Glassmalerier i Norske Kirker». Deriblant Eidsberg Kirke i Østfold.

Foto av Bent Hogstad, John Harald Schou og Bernt Storvik.

Bent Hogstad, John Harald Schou og Bernt Storvik. Foto Harald Aase

Glassmester Bent Hogstad fra Kongsberg Glasservice, glasspensjonist John Harald Schou og blyglasshåndverker i Norsk Kunstglass, Bernt Storvik fant mange faglige emner å diskutere under seminaret.

Foto av Elisabeth Voss Sinnerud Ylva Renée Grøset, Rakel Lyng og Ståle Gjersvold

Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider (NDR) var representert ved fra v. Elisabeth Voss Sinnerud Ylva Renée Grøset, Rakel Lyng og Ståle Gjersvold. Foto: Harald Aase

Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider (NDR) var godt representert på seminaret med blant annet Rakel Lyng som er landets eneste lærling i blyglassfaget. Til høsten får hun følge av praksiskandidat Ylva Renée Grøset.

NDR er et nasjonalt kompetansesenter for bevaring og restaurering av verneverdige bygninger i stein. Yrkesgrupper som steinhuggere, murere, blyglassarbeidere, tømrere, smeder og gipsmakere jobber sammen for å ta vare på Nidarosdomen og Erkebispegården. Bygghytta på NDR står på UNESCOs liste over gode vernepraksiser for sin unike kompetanse innen tradisjonelle håndverk.

Siste saker fra nyhetsrommet

Foto av eldre boligGlass og Fasadeforeningen
Glass og Fasadeforeningen
Foto av Roy Thomas NilsenGlass og Fasadeforeningen

Fagmann på plass

Foto av Harald Aase

Harald Aase
Kommunikasjonsrådgiver

e-post: aase@gffn.no
tlf: + 47 950 84 298