AKTUELT

Kursiv.

Bytte av vinduer sparer miljøet

Vi har alle muligheten til å gjøre en forskjell i alt vi foretar oss, vi alle har kraften til å makechange™. Med sitt nye slagord fokuserer Pilkington på hvilken effekt bytte av vinduer kan bidra til en bærekraftig framtid.

En stor andel av Europas bygninger har gamle og ineffektive vindusløsninger og store besparelser kan oppnås ved å oppgradere disse gamle vinduene til dagens standard.

Mellom 2020 og 2030 kan de totale energibesparelsene i Europa bli 200 Mtoe (millioner tonn oljeekvivalenter) dersom hurtigheten på vindusskifte til dagens moderne og energieffektive glasskombinasjoner dobles. Det vil også bety at CO2-utslippene kan reduseres med opptil 240 millioner tonn på 10 år. Dette skriver Pilkington Norge i en pressemelding.

Kilden til disse tallene er en studie publisert av Glass for Europe ‘Glazing potential: energy savings and CO2 emission reduction’.

Pilkingtons produkter med lavenergi og solbeskyttelsesbelegg, reduserer behovet for oppvarming og nedkjøling i bygg. Samtidig ivaretas kravet til dagslys og utsikt som er viktig for de som befinner seg på innsiden av glasset. De siste utviklede energi og solbeskyttelses-belegg gir høyt inn-slipp av dagslys samtidig som temperaturen inne i rommet opprettholdes uten å forbruke unødvendig energi til oppvarming eller nedkjøling.

Suncool

Pilkington Suncool™ Q 60 er et produkt som i en to-lags isolertrute gir en lystransmisjon (LT) på 60% og en solenergitransmisjon (g-verdi) på 27%.

Dette unike forholdet mellom LT og g-verdi gir de beste forutsetninger for at byggebransjen skal nå sine bærekrafts mål.

Måten glasset produseres på er også viktig for å redusere nivået av innebygd karbondioksid. Ved å benytte grønn energi og et stort kvantum av knust glass reduseres belastningen på miljøet. Kan det dessuten benyttes fossilfritt brensel reduseres klimaavtrykket ytterligere.

Pilkington Norge er å finne på paviljongen VERDENS BESTE BYGGEMATERIALER, stand B 01-25 på Bygg Reis Deg 18. – 21.. oktober.

Hent deg en gratisbillett og få mer informasjon.

Siste saker fra nyhetsrommet

Foto av Rolf DrivekleppH-fasader
Foto av Harald Aase

Harald Aase
Kommunikasjonsrådgiver

e-post: aase@gffn.no
tlf: + 47 950 84 298