AKTUELT

Dawid Wysocki, Theo Nygård, Didrik Sviu og Kacper Tyszecki, er elever ved medieproduksjonslinjen ved Drømtorp Videregående skole i Ski. Guttene har fått i oppdrag å fremme glassfaget for andre ungdom. Foto: Harald Aase

Frie tøyler til å skape blest om glassfaget

– Du har to sekunder på å fange folks oppmerksomhet før de scroller videre, slår medieelevene ved Drømtorp videregående skole fast. Elevene jobber med en prosjektoppgave som skal øke rekrutteringen til byggfag.

Hvem vet vel bedre hvordan man kan nå ungdommer, enn ungdommer selv? Fire elever på VG2 medieproduksjon ved Drømtorp videregående skole har gjennom Member Media AS, fått i oppdrag å skape blest om opplæringstilbud i glassfaget.

Dette blir i form av en prosjektoppgave i faget yrkesfaglig fordypning, og vil knytte teori og praksis sammen.

– Vi har veldig stor frihet i dette prosjektet, noe som er både gøy og skummelt. Vi vil gå for video når vi skal markedsføre faget, og lage flere korte snutter. Instagram vil vi nok også benytte oss av. I klassen har vi sett på statistikk som viser at man har to sekunder på å fange oppmerksomheten til folk før de scroller videre. Det er veldig kort tid, og budskapet må komme kjapt, konkluderer de fire guttene.

Bak prosjektoppgaven står Member Media som driver kommunikasjon- og markedsavdelingen til Glass og Fasadeforeningen (GF). Kun et par steinkast unna Drømtorp videregående deler de splitter nye lokaler.

GF, som er eier av glassfaget, driver nå et eget kurs- og kompetansesenter med egen lærlingskole.

Målet med prosjektoppgaven er å øke interessen for glassfaget. Ikke alle vet at det er et alternativ å utdanne seg i den retningen, så her har medieelevene en god utfordring.

Målgruppen er i stor grad deres jevnaldrende – både elever på ungdomsskolen, spesielt 10.-klassinger som skal velge videregående utdanning, samt elever på VG1 Bygg og anleggsteknikk og VG1 Teknologi- og industrifag som kan velge å videreutdanne seg som lærlinger i glassfaget.

– Hvordan er det å få en oppgave som har en reell målsetning?

– Det er lettere å engasjere seg i ekte oppgaver. Og det var derfor vi ville være med på dette, fordi det er noe helt konkret som vi kan ha med oss videre når vi skal søke jobber eller lærlingplass. Og som gir nettverk og referanser. Kanskje vi kan få andre oppdrag hos Glass og Fasadeforeningen og Member Media senere også, sier elevene.

– I hvilke kanaler når man ut til flest ungdommer?

– Tik-Tok. Det er der alle er.

– Hva skal dere gjøre for å fange oppmerksomheten til andre – hva er det som gjør at dere selv klikker på noe?

– Humor funker bra. Men det går mye på interesser også. De fleste i målgruppen for dette prosjektet skal bestemme seg for hva de skal videre, og da må vi fortelle dem hvorfor glassfaget er et godt alternativ. Vi tenker å få frem grunner til at de burde velge den retningen. I dag er det stort press på unge om å være best, vise seg fram og være «på». Vi kan for eksempel vise at dette kan være en vei til en sikker og trygg jobb for mange, sier Theo Nygård på vegne av elevene.

Tøff deadline

Selv om medieelevenes prosjektarbeid vil foregå gjennom hele skoleåret, har de ikke mer enn tiden av veien for å øke oppmerksomheten rundt glassfaget. Søknadsfrist for videregående opplæring er 1. mars, det vil si at allerede i november skal elevene ha planen klar.

Elevene har hilst på glassfag-lærlingene i årets kull og hatt møter og drodling med prosjektleder fagopplæring i Glass og Fasadeforeningen, Per Henning Graff, og Harald Aase og Therese Myklebust i Member Media AS.

– Vi snakket med lærlingene og hadde en fotosession. Det var veldig gøy å sette opp utstyret og rigge. Kan hende vi skal følge én person i kullet gjennom året, som vi vil komme med oppdateringer på – både hvordan det er på skolen, men også kanskje litt privat. Vi får se. Det neste nå er å pitche noen ideer for oppdragsgiveren, forteller de fire guttene som liker å jobbe sammen.

– Dere er veldig gode medarbeidere, slår en av dem fast og sender et smil til klassekameratene.

Omsetter teori til praksis

Avdelingsleder Anne Høegh Krohn og lektor i mediefag ved Drømtorp videregående skole, Ann-Helen Strøm, trengte ikke lang betenkningstid da de fikk forespørselen fra Member Media.

– Vi ble veldig begeistret over at de hadde noe slikt å tilby våre elever, og tenkte at det var en unik sjanse for dem til å lage noe som er helt konkret, reelt og ikke minst relevant. Samtidig som de får omsette teori til praksis. Dette er gull å ha med seg videre både når elevene skal søke lærlingplass og videre arbeid. Det blir spennende å se hvordan elevene løser utfordringen. Hvordan skal man få oppmerksomhet omkring noe som mange ikke vet om? spør avdelingsleder Høegh Krohn engasjert.

I forbindelse med prosjektoppgaven var Dawid Wysocki, Didrik Sviu, Theo Nygård og Kacper Tyszecki, på studietur til Koboltgruvene, med et fasinerende glassgulv over en av gruvesjaktene. Foto: Harald Aase

Skolens rolle blir å tilrettelegge for elevene, samt bidra med fasiliteter og utstyr de trenger for prosjektoppgaven. Flere reiser og opplevelser kan det også føre med seg. Elevene skal blant annet besøke lærlingen i hans lærebedrift i Drammen og på bedriftsbesøk hos Modum Glassindustri AS.

Hvilken lærling de skal følge, skal elevene få avsløre selv.

Siste saker fra nyhetsrommet

Harald Aase. Foto: ©Adam Stirling

Harald Aase
Kommunikasjonsrådgiver

e-post: aase@gffn.no
tlf: + 47 950 84 298