AKTUELT

Vinnerne (fr. v): Sebastian Westin, Westins Fönsterteknik AB, Pernilla Remröd og Per Ahrbom, A&P Arkitektkontor AB og Peter Mars, ACC Glas & Fasadkonsult AB. Foto: ©Johan Eldrot

Kulturhuset vant Glaspriset 2022

Kulturhuset er et 50 år gammelt kulthus i Stockholm by som har gjennomgått en fullstendig renovering.

Vinner av Glaspriset 2022 ble presentert på Nordbygg 28 april. Kulturhuset stakk av med seieren, og juryens begrunnelse var blant annet «en ekstremt ambisiøs og godt gjennomført renovering av Kulturhusets ikoniske glassfasade,» skriver Glasbranscheföreningen i en pressemelding.

Glaspriset er den svenske Glasbranscheföreningenens hederspris for forbilledlig bruk av glass i arkitektur, og deles ut annethvert år.

Foto av Kulturhuset i Stockholm

«Et hus for alle, som alltid er åpent»

– Vi rangerer Glaspriset etter Kasper Salin-prisen for Kulturhuset som vi vant i fjor. Det føles veldig godt å vinne prisen! Det er en pris i en bransje med et materiale som har utviklet seg enormt, sier ansvarlig arkitekt Per Ahrbom, A&P Arkitektkontor AB. Han påpeker at det er stadig nytenkning innen bruken av glass i arkitektur, både når det gjelder form, funksjon og bærekraft.

– Kulturhuset er et «åpent hus – alltid og for alle»! Dette var visjonen til arkitekt Peter Celsing som designet bygget, understreker han, og benytter også anledningen til å fremheve arkitektkollega Pernilla Remröd samt Peter Mars ved ACC Glas & Fasadkonsult AB.

– Vi tre har jobbet intensivt sammen for å lykkes med å renovere Kulturhusets glassfasade, sier han.

Foto av Kulturhuset i Stockholm

Nådde maksimal levetid

Kulturhuset ble bygget i to trinn. Den vestlige delen av bygningen ble ferdigstilt i januar 1971 som et provisorium for Det svenske parlamentet. Den østlige delen ble ferdigstilt i oktober 1974 som et kulturhus. I 1986 ble den vestlige delen også et kulturhus.

– Etter 50 års intensiv drift hadde blant annet den store glassfasaden nådd sin maksimale levetid. Nye krav stilles til energieffektivitet og bærekraft, og tekniske systemer og installasjoner var gått ut på dato. Hele glassfasaden mot Sergels torg og Malmskillnadsgatan er erstattet av nytt glass, og har vært en fremtredende del av renoveringen, forklarer Per Ahrbom. Hans forhold til Kulturhuset strekker seg tilbake til 1965 da han jobbet hos Peter Celsing.

Kulturhuset er fredet og blåmerket etter Bymuseets klassifisering. Derfor har det vært viktig å bevare det opprinnelige utseendet og uttrykket.

Etter den vellykkede renoveringen håper han på enda flere besøkende, og at det blir lenge før huset må pusses opp igjen.

– Vi håper det går minst 50 år før det er tid for neste renovering, fastslår han.

Foto av Kulturhuset i Stockholm

Juryens begrunnelse:

«Etter femti travle år måtte den verdensberømte bygningen på Sergels Torg totalrenoveres og oppdateres når med hensyn til funksjon, energikrav, komfort og sikkerhet. Hele den nordvendte glassfasaden er erstattet med nytt isolerglass som går fra gulv til tak (U-verdi 1,0 W/kvmK) etter intensivt samarbeid mellom konsulenter, kunder, entreprenører og antikvariske myndigheter.

Besiktigelser og vurderinger ble gjennomført på ulike tider av døgnet og under ulike værforhold og representanter for alle involverte parter deltok i inspeksjonene.

Det opprinnelige profilsystemet besto av stålprofiler kledd med profilerte plater med oksidert messing. Flere testglass ble montert og evaluert basert på blant annet gjennomsiktighet, farge, reflekser og refleksjoner. Prosjektet tildeles Glaspriset 2022 for en ekstremt ambisiøs og godt gjennomført renovering av Kulturhusets ikoniske glassfasade.»

Siste saker fra nyhetsrommet

Harald Aase. Foto: ©Adam Stirling

Harald Aase
Kommunikasjonsrådgiver

e-post: aase@gffn.no
tlf: + 47 950 84 298