Stein Solli i Overflatexperten AS ser mange fordeler ved å være medlem i Glass og Fasadeforeningen. Foto: Privat
Attraktivt å være medlem i Glass og Fasadeforeningen
– Det er et kvalitetsstempel å være med i den rette forsamlingen, og det er naturlig for oss å høre hjemme i Glass og Fasadeforeningen, sier Stein Solli i Overflatexperten AS. Selskapet er foreløpig siste skuddet på foreningsstammen.
Firmaet distribuerer og selger ClearShield® glassbehandling og overflatebehandling til det norske, svenske og danske markedet. Kundene er alt fra glassmestre, glassprodusenter og rengjøringsbyråer, til offshoreindustrien.
– Vårt mål er å distribuere og markedsføre internasjonalt «non-stick» overflate teknologi for påføring på nye og eksisterende overflater, som f.eks. glass, aluminium, stål, hardplast og glassfiber. Mange av henvendelsene jeg får gjelder drillerbuer der det ikke er god nok sikt gjennom glassene lenger. De står enten i fare for å måtte stenge, eller skifte ut alle vinduene. Jeg renoverer vinduene og stiller dem tilbake til ny stand, og beskytter dem i tillegg med overflatebehandling slik at det blir enklere å holde det rent.
Produktet ble i sin tid utviklet i samarbeid med den britiske marien for å få bedre sikt i styrehusene, og brukes fremdeles mye marint.
– En av mine forhandlere i Larvik-traktene har spesialisert seg på å tilby dette til privatbåtmarkedet, og behandler blant annet Hurtigruten, forteller Solli.
Lang fartstid
Stein Solli har jobbet med glass mer eller mindre siden 90-tallet, og leverer og monterer også glass hos en del faste kunder.
– I 1990 lærte jeg behandlingen med ClearShield®. Bortsett fra de som utviklet produktet, er jeg den som har lengst fartstid på dette i verden. Etter å ha arbeidet for tidligere distributør som nå er avviklet, ønsket både både kunder og produsenten at jeg skulle tilby salg og etterarbeide. Derfor ble Overflatexperten AS etablert for noen år siden, sier Stein Solli.
Foreløpig er Solli eneste ansatte i firmaet som holder til på Sotra utenfor Bergen. Jobben innebærer mye reisevirksomhet, blant annet når han lærer opp og autoriserer nye forhandlere.
– Hovedsaken er å prøve å distribuere og få et større antall bruker av ClearShield®. Glassprodusenter som blant annet SI-Glass i Sauda (tidligere Glassolution Norway), svenske Emmaboda og Scanglass i Danmark har i mange år lagt på ClearShield® rett etter produksjon av glasset. Skandinavia er langt bak resten av verden når det gjelder å behandle glass på denne måten. Internasjonalt er det mye større fokus på å også beskytte glassene, ikke bare metall, stål, betong og fasader, utdyper Solli.
Billig fremfor kvalitet
– I mitt hode er det litt skremmende at vi er et av de rikeste landene i verden, men alt vi kjøper skal være så rimelig som mulig. Kunden vil ha de billigste vinduene de finner, og isolerglassprodusenten må gi anbud på det billigste glasset han kan levere. Det er dessverre litt av tankegangen vår, i motsetning til å velge noe som er beskyttet og lettere å ta vare på. På samme måte som med for eksempel sikkerhetsglass er et overflatebehandlet glass noe kunden selv må etterspørre, og også være villig til å betale litt ekstra for, sier Solli.
Stein Solli ser mange fordeler ved å være medlem i Glass og Fasadeforeningen, og håper å kunne benytte seg av dem både for videre faglig utvikling, og ikke minst inspirasjon, faglig støtte og kunne delta på viktige møteplasser for bransjen.
Harald Aase
Kommunikasjonsrådgiver
e-post: aase@gffn.no
tlf: + 47 950 84 298
Abonner på vårt nyhetsbrev
Få det siste fra glass- og fasadebransjen rett i innboksen.