TRANSPARENT

Kebab Glass eller Royal Kebab Glass?

Mange vil ennå huske OneCalls reklamefilm hvor en lettpåvirkelig kunde hos Pizza&Grill ble gitt valget mellom Kebab Pizza og Royal Kebab Pizza.

  • Bjørn Glenn Hansen, Direktør, Glass og Fasadeforeningen

Ingen forskjell på smak eller innhold. Kun pris. Men mannen bak disken overbeviser «Prinsessan» om at det er en Royal Kebab Pizza, den dyreste, hun fortjener. Og som hun, uten å få velge, velger å velge.

Lettpåvirkelig? Eller rett og slett bare påvirkelig? Slik som de fleste av oss?

«Prinsessan» ble mett og noen kroner unødvendig fattigere. Pizza&Grill noen lettjente kroner rikere. Og mannen bak disken? En god selger for selskapet?

Interessant. Reklamefilmen oppnådde god oppmerksomhet.

Og hadde dere bare visst!

Vi kan trekke paralleller til dette også i vår bransje. Kebab Glass og Royal Kebab Glass. Som ser helt like ut. Og hvor det ene alternativet er dyrere enn det andre. Eller om du vil, det andre er billigere enn det ene. På samme måte som pizzaene fremstilles i reklamefilmen. Men!

Til forskjell fra pizzaene har Kebab Glass og Royal Kebab Glass helt ulike egenskaper. Det er en god grunn til at de er priset forskjellig. Selv om de ser like ut.

I motsetning til hos Pizza&Grill opplever vi dessverre altfor ofte at billig blir valgt fremfor dyrt. Dårlige selgere? Helt sikkert, men neppe hos oss. Så sant vi får henvendelsene.

Mye av det vi i glass- og fasadebransjen skal overbevise om på andres og annets bekostning synes ikke.

Det er gjennomsiktig. Glass! Men vi kan forklare om forskjellen på det ene og det andre gjennomsiktige. Vi kan dokumentere hvorfor det dyreste til syvende og sist blir det billigste og nyttigste. Og vi henger på i samme slengen; til det beste for klima og miljø.

Produktene vi gir råd om, tilbyr og forhåpentligvis får levere til deg blir nemlig i ditt, og senere kanskje andres eie i flere tiår.

Pizza verken trenger vi eller har godt av hver dag. Glass, derimot, er vi avhengige av hele tiden. Hver dag. Hele døgnet. Alle fire årstider. Og ikke bare har vi godt av det. Det er mye av forklaringen på vår livskvalitet og vårt velvære. En klimaskjerm som medlemsbedriftene i Glass og Fasadeforeningen gjennom god rådgivning mener er et minimum av hva du bør velge. Som gjør at du kan gledes over dagslys og utsyn, energibesparende, solavskjermende, støydempende, sikre og trygge produkter i mange, mange år. I stedet for å måtte irritere deg over det motsatte.

Men det forutsetter at våre medlemsbedrifter tidlig får slippe til sin rådgivning og dokumentasjon. Dør-, vindus, fasade- og takkonstruksjoner med produkter fra GFs medlemsbedrifter har det ved seg at de utgjør de økonomiske, sikre og trygge valgene. Utvendig i bygg. Og innvendig. Det gjelder for produktene i seg selv. Og det gjelder for de som gir råd om hvorfor det ene skal velges foran det andre eller tredje, som produserer dem, dokumenterer dem, tilbyr dem, setter dem sammen og installerer dem.

I kampen om å bli sett og hørt vinner dessverre for ofte det uvesentlige over det vesentlige. Slik treffes beslutninger på utilstrekkelig grunnlag. «Prinsessan» ble mett. Og lurt. Og blir sulten igjen. Og spør kanskje seg selv; Kebab Pizza eller Royal Kebab Pizza? Eller ingen av delene? Uansett ikke Pizza&Grill? Vi liker jo ikke å bli lurt?

Av alt du skal velge mellom. Av alt du skal velge vekk.

Står du i en situasjon hvor du trenger råd og veiledning om glass og fasadeprodukter, kommer du best til målet om vi blir invitert i en tidlig fase.

Til å fortelle deg om alt du uansett bør ta hensyn til i forhold til forskrifter og lover. Og ikke minst; alt det du bør vite om i tillegg til minstekravene. TEK17. Som ikke beskriver annet enn det laveste tekniske nivået man har lov til å bygge etter i Norge.

La oss fortelle deg om noe du med fordel bør vise frem til naboen. Som ikke synes!

Så slipper du i tillegg å tenke på, når det er for sent og det har startet å koste både penger og irritasjon; hadde jeg bare visst.

En stor del av Glass og Fasadeforeningens virksomhet er å gi råd og veiledning. Det samme gjelder for våre medlemsbedrifter. Før tilbud og valg bør rådene få komme fra oss. Og så må du gjerne handle fra oss også.

Jeg tuller ikke!

Transparent:

Siste saker fra nyhetsrommet

Foto av Per Henning Graff, Ronny Andresen, Zarko Pavlovic og Jonas van Zwieten Sivertsen©Harald Aase
Foto av Kursdeltakere og lærere på «Kurs i glassfaget for praksiskandidater».©Glass og Fasadeforeningen
bransjeregisteret 2018. Illustrasjon.
Harald Aase. Foto: ©Adam Stirling

Harald Aase
Kommunikasjonsrådgiver

e-post: aase@gffn.no
tlf: + 47 950 84 298

Abonner på vårt nyhetsbrev

Få det siste fra glass- og fasadebransjen rett i innboksen.