AKTUELT

Prosjektleder Per Henning Graff sier at rekruttering til glassfaget vil være et sentralt tema på plakaten til Glass og Fasadedagene 2019.

Vil rekruttere flere til glassfaget

Glass og Fasadedagene (GFD) i Kristiansand 14. – 17. mars er vårens viktigste begivenhet i bransjen. Det faglige innholdet har tittel «Glassfaget – fremtidens fag». – Våre produkter og tjenester skal bli mer synlige og tilgjengelige, og vi skal rekruttere flere inn til våre fagområder. Alle foredrag er forankret i disse to sentrale emnene, sier prosjektleder Per Henning Graff.

Glass og Fasadedagen (GFD) inneholder foreningens generalforsamling og er ellers en faglig møteplass for medlemsbedrifter og andre fagmiljøer med tilhørighet i foreningen. Denne gang har Hydro Building Systems sitt Sapa-produsenttreff for fasadeentreprenører og Vestfold og Telemark Glassmesterlaug gjennomfører sitt årsmøte i tilknytning til GFD 2019.

– Vi har flere nyvinninger for årets arrangement. Vi har denne gang invitert samarbeidspartnere til å ta del i vårt fagmiljø. Det se ut til å bli vellykket. Foreningen er likevel tydelige på at vårt faglige program skal være det bærende elementet for arrangement. Programmet er nå i praksis klart, sier prosjektleder Per Henning Graff.

Ønsker flere lærlinger

I tråd med foreningens strategiske mål arbeides det aktivt for å etablere flere lærebedrifter, og knytte til seg lærlinger til glassfaget.

– Mange av medlemsbedriftene har god erfaring med lærlinger, og vi har derfor invitert lærebedriften Glassteam AS i Fredrikstad, Opplæringskontoret for håndverksfag i Vestfold (OKH Vestfold) og ikke minst en lærling til å fortelle hvor gunstig vår utdanningsmodell er for både lærling og bedrift. Glassteam AS er en erfaren lærebedrift som har frontet lærlingordningen og fagopplæring i årevis. Vi er glade for at bedriften vil dele siner erfaringer med oss. Etter dette innlegget tror jeg vi får flere lærebedrifter og kan tilby flere lærlingeplasser kanskje allerede fra våren 2019, sier prosjektlederen.

Kunnskap og kompetanse på akademisk nivå

Glass og Fasadeforeningens omfattende kurs- og opplæringsvirksomhet er med på å sikre et høyt kunnskaps- og kompetansenivå ute hos medlemsbedriftene og blant deres medarbeidere. Foreningen ser samtidig etter muligheter for å spre kunnskap i andre fagmiljøer. GF har allerede et samarbeid med Bergen Arkitekthøgskole (BAS). Nå løftes blikket mot arkitektstudentene ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO).

– Jonas Johansen Lippestad fra AHO skal fortelle hvorfor høgskolen ønsker tilby studentene   mer kunnskap om de forskjellige byggematerialene og hvordan høgskolen ønsker samarbeide med oss for å få til en fordypning innenfor aluminium og glass, sier Graff.

Fremtidens glassbransje og -marked

En viktig undertittel for GFD 2019 er «Fremtidens glassbransje og – marked». Under denne fanen ønsker foreningen å løfte frem sine medlemsbedrifter i kategorien «Glassprodusenter og -bearbeidere».

– Denne gruppen er en viktig del av vårt fagmiljø og vi har invitert dem til å presentere sine planer for fremtiden. Det kan være endringer i organisasjonen, nye og spennende produkter eller tjenester. I tillegg ønsker vi innspill på hvordan forening og bedrifter sammen kan sikre gode rammebetingelser for bransje og medlemsbedrifter, sier Graff videre.

Frontruter og verkstedsvalg

Konkurransetilsynet sier i en rapport at tilsynet ofte mottar henvendelsersom tyder på at mange norske bileiere ikke opplever å ha reelle valgmuligheter i garantitiden for sin bil. Foreningen har fått tilbakemeldinger som bekrefter at denne problemstillingen også gjelder når man må bytte frontrute.

– Konkurransetilsynet har utgitt rapporten «Din bil – ditt verkstedsvalg». Hovedkonklusjonen i rapporten er at garantivilkår og annen informasjon kan være misvisende med hensyn til bileiers mulighet til å velge andre verksted enn bilprodusents merkeverksted. Dette skal deltakerne få hør mer om i Kristiansand, sier Graff.

Her kan de lese mer om GFD og melde seg på

Siste saker fra nyhetsrommet

bransjeregisteret 2018. Illustrasjon.
Harald Aase. Foto: ©Adam Stirling

Harald Aase
Kommunikasjonsrådgiver

e-post: aase@gffn.no
tlf: + 47 950 84 298

Abonner på vårt nyhetsbrev

Få det siste fra glass- og fasadebransjen rett i innboksen.