Digitalt premium-møte i Larvik

Digitalisering gjennom blant annet BIM er hverdagen i byggenæringen. Schücos digitale bidrag består av Schüco Digital og Schüco Virtual Construction Lab. Men den digitale virkeligheten blir stadig mer omfangsrik. Schücos «Premium Partnere» fikk derfor en smakebit på effektiv digital markedsføring under siste premium-samling i Larvik.

Konseptet «Schüco Premium Partner» baserer seg på at utvalgte leverandører til privatmarkedet sammen setter felles mål på kvalitet, kunnskap og ferdigheter når produkter og tjenester skal leveres til dette ettertraktede markedet.

Partnerskapet består i dag av fasadeentreprenørene Elverhøy Aluminium og Glass AS (Østlandet), Farstad Aluminium AS (Rogaland), Aluminium Fasader AS (Østlandet), og Straumsheim Glass og Fasade AS (Møre og Romsdal). Alle disse fire har vært Premium Partnere helt siden oppstarten og har lang erfaring og god kompetanse på eneboliger og rådgivning mot arkitekter. Kebo Glass AS i Bergen og Alglass AS i Haugesund var gjester på samlingen.

Digitalisering

– Schüco fortsetter å posisjonere seg i privatsegmentet. Våre partnere og systembyggere har direkte kontakt med kundene og sammen må vi følge en tydelig og enhetlig strategi. Skal vi fortsatt lykkes må vi hele tiden forbedre oss og henge med i utviklingen. For alle ledd i verdikjeden handler det nå om digitalisering. På siste samling satte vi derfor søkelys på hvordan vi kan og skal benytte digital markedsføring fremover, sier markedssjef Hanne Sofie Flem Bjørkestøl.

Bjørkestøl hadde hentet inn Oktan Oslo for å fortelle om markedsføring basert på folks brukermønster på nett og nødvendigheten av å søkeroptimalisere (SEO) innhold på egen nettside.

For de mer digitalt interesserte kan vi fortelle at selskapet selvfølgelig ga en grunnleggende innføring i nåtiden og fremtidens digitale verden. Begrepene «programmatiske plattformer» «disrupthive technologies, «holoportation», «smart city» og «generation z» er noen begreper vi vil høre mer om i tiden som kommer.

– For «våre» fasadeentreprenører og –montørene handler digitalisering om BIM og samhandling gjennom Schüco Digitals tre kjernefunksjoner; digitale produkter, digital support og digital lab. For Premium Partnerne var Oktan Oslos foredrag nyttig i arbeidet med markedsføring og kommunikasjon, ikke bare mot forbrukerne, men også mot alle våre målgrupper, sier Flem Bjørkestøl.

Messecontainer

Selv med et sterkt fokus glemmer ikke Schüco den analoge delen av markedsføringen. Systemleverandøren er til stede på de store møteplassene for næringen.

I samarbeid med Premium Partnerne og Invit Arkitekter har selskapet nå utviklet en messecontainer. Containeren er 7 ganger 3 meter og skal ha innmontert skyvedør, foldedør, ytterdør og glassfasade. Lansering og første visning vil være på «Gjør din bolig bedre» i Ålesund 29. september til 1. oktober.

– Vi vil i større grad delta på messer sammen med våre partnere. Vi ser fortsatt et behov for fysisk tilstedeværelse der hvor kunden vår er. Det er her de ser og kjenner forskjellen. Vi har sett at messedeltakelser krever mye ressurser i form av tid og penger, både for oss og fasadeentreprenørene. Messecontaineren er fleksibel og gjør det effektivt for våre partnere å vise seg frem på lokale arrangementer. Partnerne kan benytte seg av containeren så mye de vil og hvor de måtte ønske gjennom hele året, forklarer Flem Bjørkestøl.