Nytt medlem i Glass og Fasadeforeningen

– Dette er noe jeg skulle blitt for lenge, lenge siden… Det er et kvalitetsstempel til firmaet at man er medlem i det ene forbundet som er i Norge. Glassmester Kai Dysthe i Sandefjord har omsider blitt medlem av Glass og Fasadeforeningen, etter å ha vært i faget en mannsalder.

– Jeg har konsentrert meg om å bygge opp Glassfagkjeden, har sittet i markedsrådet der i 15 år og har følt at det var nok. Men jeg har sterk yrkesstolthet og veldig glad for at vi har en forening som er oppegående, og for at den skal være vital, så må jo vi glassmestere støtte opp under – det går jo ikke av seg selv, sier Kai Dysthe.

Han har jobbet med glass siden 1981, da han startet i lære hos glassmester Schøyen i Oslo, tok Mesterbrev i 1992 og startet egen virksomhet i Sandefjord i 1994.

Lokalt har han vært engasjert i Vestfold og Telemark Glassmesterlaug og Sandefjords håndverk- og industriforening.

Glassmester Kai Dysthe AS har seks ansatte hvorav en lærling, etter eierens mening akkurat passe stort – alle vet hva de skal gjøre, full kontroll og nok å gjøre hele tiden. Oppdragene spenner vidt.

– Vi gjør absolutt alt; fra at vi lager lampeglass til gravlykter til store jobber for borettslag med 300 vinduer, forteller Kai Dysthe og understreker betydningen av god kundebehandling: – Min filosofi er at det er like viktig at kunden med gravlykt til 10 kroner får like god service som kunden med et oppdrag til en halv million. Har du god pris, service og kvalitet så har du stort sett fornøyde kunder. Det vet jo gutta mine også!

For halvannet år siden flyttet firmaet til Østerøyveien 48, omtrent fem minutter fra Sandefjord sentrum. Her har de fått masse plass. Det er lett for både kunder og leverandører å komme til, stor parkeringsplass og et romslig verksted. God lagringsplass til glass, som kommer på paller inn. I verkstedet kan de skjære, bearbeide, slipe, borre og gjøre alt klart. Herding utføres av Glassfabrikken i Larvik.

– Veien til Østerøya med hus og hytter går rett forbi, man kan ikke unngå å se meg, sier Kai Dysthe fornøyd.

Kundene er hovedsakelig i Vestfold-området, men de har til og med vært i Alta og satt inn glass. Pilkington og Glass-fabrikken i Larvik er Dysthes største leverandører. Firmaet leverer glass til mange optikere og urmakere rundt om i Norge, og de gjør service for flere vindusprodusenter, bl.a. NorDan.

– Via Glassfagkjeden får vi mange forsikringsjobber og mange kunder. Bilglass gjør vi ikke. Det er et annet fag, sier Dysthe.

Han merker også at oppdragene har endret karakter: – Interiør utgjorde 20 prosent av det jeg drev med før, men nå er det kanskje 70 %, og det er en markant økning. Det å fly og sette inn isolerglass det er nesten helt borte, men alt fra dusjvegger, skillevegger, levegger, glass over kjøkkenbenk, rekkverk … det er enorm etterspørsel.

 

Håndverket er viktig

Alle ”gutta” til Kai har begynt i lære og jobbet seg oppover, fått fagbrev og så er de blitt værende her. – Hvis et menneske trives og har det bra så slutter han jo ikke, smiler Kai.

Dysthe har alltid hatt lærlinger i bedriften sin og understreker betydningen av at medarbeiderne lærer faget ordentlig, både det praktiske med glassfaget de lærer i bedriften og teorien som de lærer på Kongsberg.

Sist ansatte er glassmesterens kone Nina Kemkers, som tar hånd om alt kontorarbeid i firmaet. Hun er blitt en viktig del av teamet også når det gjelder service og kundebehandling.

– Kommunikasjon teller mye – gi beskjed til kunden om hva som skjer og hva som ikke skjer for den saks skyld – det er alfa og omega. Tillit og lojalitet er viktigere enn pris mange ganger, påpeker Kai Dysthe.

Videre er han opptatt av respekt for kunden. Gutta valser aldri inn hos kunder med sko. I bilene har de med både tøfler og plasttrekk til skoene. ­

– Vi må ta hensyn til kundene. Vi må kunne faget vårt og yte det lille ekstra. Jungeltelegrafen er viktig. Sandefjord er ikke stor nok til at man kan gjøre som man vil. Jeg må ha inn kundene mange ganger, og gjør vi en dårlig jobb, er passet påskrevet med en gang, slår han fast.

Faglig tyngde

Dysthe bekymrer seg for konkurranse fra useriøse bedrifter som bare er ute etter å tjene raske penger.

– Det er mange som vil inn og skumme markedet vårt nå med billig glass de bruker til ting det ikke skal brukes til. Tek 10 og Tek 11 – de har ikke peiling.

Foreningen har en viktig rolle i å opplyse om viktigheten av å bruke fagfolk når man skal kjøpe glass. Glass er ikke bare glass, vi har et ansvarsområde, og det kan få fatale konsekvenser hvis vi bruker feil type på feil sted. Det må ut til alle som skal bruke glass.

Faglig utvikling gjennom foreningens faglige nettverk er også viktig.

– Jeg ser frem til å treffe flere flotte håndverkere, stolte glassmestere både på kontorsiden og den utførende siden. Jeg syns det er gøy å se at forretningene går bra og at man er glade i faget sitt. Er du glad i jobben, så smitter det over på hvordan du gjør arbeidet ditt, du er stolt av det du gjør og da blir kunden fornøyd, fastslår Kai Dysthe som monterer alt som kan knuses, utenom drikkeglass.