Porsmyr har kjøpt EMA Glass AS
Jon Petter, Jakob Porsmyr og Moss Glass og Fasade AS har sikret seg både ordrereserve, kundeportefølje, inventar og ansatte i EMA Glass AS. – Vi ønsker å styrke oss i Østfold- og Oslo-markedene, sier far og sønn Porsmyr.
Moss Glass og Fasade AS ble etablert i 2005 og har etablert seg som en mellomstor fasadeentreprenør. I 2016 passerte selskapet omsetning 26 millioner kroner. Nå tar Jon Petter Porsmyr virksomheten et hakk opp på skalaen. Overtakelsen av EMA Glass AS fra Edvard Mathisen mer enn dobler størrelsen på selskapet.
EMA Glass AS har gjennom mer enn 25 år levert og produsert fasader i det sentrale Østlandsområdet. Produksjonen har de senere årene blitt betydelig redusert i Norge. De senere årene har aluminiumen blitt tatt fra fabrikken til Edward Mathisen i Polen.
– Moss Glass og Fasade AS har aldri hatt egen fabrikk. Vi har kjøpt fra våre samarbeidspartnere i Norge og Sverige. Vår ambisjon er å fortsette med det, men konkurransesituasjon og marked tilsier at vi må ha alternativer. Spesielt når vi nå vokser. Vi kommer til å produsere en del videre i Polen for å opprettholde det EMA Glass har tatt ut tidligere, forklarer Jon Petter Porsmyr.
Moss Glass og Fasade AS overtar en solid ordrereserve og flere av EMAs faste kunder. Staben dobles fra seks til 12 medarbeidere. Jon Petter Porsmyr vil ikke ut med kjøpesummen.
– Jeg synes vi har kommet veldig greit ut av dette. Faktisk har vi gjort en «god deal». Ankepunktet var at vi ikke fikk kjøpe de gamle lokalene til EMA Glass AS på Sellebak i Fredrikstad. Nå må vi ut og skaffe oss nye lokaler, eller på kort sikt må vi i hvert fall skaffe oss lagerkapasitet. Driftsmessig blir det nå viktig å integrere to selskaper og kulturer inn i ett nytt team. Derfor samles alle her hos oss i Moss fra 1. Mars, sier Porsmyr.
Porsmyr opplyser at selskapet kommer til å fortsette å handle med sine faste leverandører.
–Nå gleder vi oss til å jobbe mot et marked som vi opplever som spennende. Det er gledelig at flere og flere oppdrag «kommer hjem» og vi skal være en atraktivt leverandør for nye og gamle kunder, avslutter Jon Petter Porsmyr.